luni, 4 iulie 2011

Ce se intampla in situatia in care contractul meu pe perioada determinata inceteaza inainte de nasterea copilului?

Desi contractul individual de munca inceteaza de drept la data expirarii termenului pentru care a fost incheiat, viitoarea mama are dreptul la concedii medicale (adica concediu de risc maternal si concediu prenatal). Acesta i se va plati de catre angajator.inainte de incetarea contractului de munca si apoi de catre Casa de asigurare de sanatate judeteana
- Daca solicita dreptul la concedii medicala dupa incetarea contractului individual de munca, viitoarea mama trebuie  sa depuna solicitare insotita de dovada eliberata de angajator la Casa de asigurare de sanatate judeteana. Aceasta ii va achita personal indemnizatia aferenta concediilor medicale (adica concediu de risc maternal si concediu prenatal).

art. 32 alin (1) din OUG 158/2005 În cazul în care, potrivit legii, angajatorul îşi suspendă temporar activitatea sau activitatea acestuia ... drepturile care s-au născut anterior ivirii acestor situaţii, se achită din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate de către casele de asigurări de sănătate.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică şi în situaţia în care a expirat termenul pentru care a fost încheiat contractul individual de muncă.

15 comentarii:

  1. Bună!
    O mică întrebare:
    Lucrez într-o companie multinaţională de 1 an şi 3 luni, iar pe cartea de muncă în ultimii 6 ani nu am avut nici o întrerupere în activitate. Contractul meu în compania curentă este încheiat pe o perioadă detereminată şi expiră peste 3 luni. Sunt însărcinată şi urmează să nasc peste 7 luni. Cum pot să beneficiez de plata indemnizaţiei de creştere copil? Pot plăti eu singură dările către stat?

    RăspundeţiȘtergere
  2. Din pacate nu se pot plati darile catre stat de catre o persoana in lipsa unei activitati profesionale. Ca si solutii prelungirea contractului actual de catre companie sau sa vorbiti cu un alt angajator la care sa faceti un contract de munca si sa platiti dvs. impozitul si cheltuielile aferente (in situatia in care nu veti presta munca pt angajator). Sau puteti sa va inregistrati capfa (depinde de domeniul de activitate) dar e o procedura mai complicata si trebuie sa aveti inregistrari pe pfa. Sper sa puteti gasi o cale sa rezolvati...

    RăspundeţiȘtergere
  3. Buna
    sunt anagajata pe per determinata (contractul expira cand se intoarce din concediu ingrijire copil colega in locul careia sunt). angajatorul m-a sfatuit sa intru in concediu prenatal, urmand ca imediat dupa colega sa se intoarca, pentru ca nu poate ramane postul neocupat si nici nu pot angaja temporar o alta persoana. in felul acesta as elimina necesitatea de a merge la AJOFM pt somaj, fiind necesar doar sa merg la Casa judeteana de pensii pt a depunde decizia de incetare a contractului de munca pt a plati Casa concediile . este corect? fiind in prenatal nu trebuie sa imi depun actele pt somaj? n-as vrea sa fie vreo chichita legala cara sa ma faca sa pierd indemnizatia de crestere copil. muncesc neintrerupt din 1 iulie 2008, cu o perioada de somaj, dar fara intreruperi.

    RăspundeţiȘtergere
  4. In cate luni esti insarcinata, cand ar trebui sa nasti si cand ar trebui sa se intoarca colega din concediu de crestere a copilului?

    RăspundeţiȘtergere
  5. sunt in luna a 6-a la sfarsit, data probabila a nasterii este 15 mai (as vrea sa intru in prenatal dupa 14 aprilie). colega trebuia sa se intoarca abia in septembrie, dar stiind situatia de la birou (eu plec si nu are cine sa ma inlocuiasca) se va intoarce imediat ce intru eu in pre-natal.

    RăspundeţiȘtergere
  6. PS: in contractul meu de munca este stipulat ca acesta se incheie de drept cand se intoarce titularul postului, nu mai tarziu de 15 septembrie.

    RăspundeţiȘtergere
  7. referitor la intrebarea de mai sus: am mare nevoie de raspuns, daca ma poti ajuta. Multumesc!

    RăspundeţiȘtergere
  8. Scuze ca am revenit asa tarziu...
    Conform contractului tau de munca, acesta va inceta de drept la data cand se intoarce colega, situatie in care nu ai dreptul la somaj. Ca sa beneficiezi de somaj atunci contractul trebuie sa inceteze din motive neimputabile tie (ex desfiintarea locului de munca). Deci solutia in cazul tau este sa intri in prenatal... Este adevarat ce ti-a spus angajatorul, casa iti va plati prenatalul (mai greu dar il plateste) iar tu vei beneficia de toate drepturile pt a beneficia de concediu de crestere a copilului.

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc mult pentru raspuns.
      mi-ai dat o veste soc cu somajul, am crezut ca asta nu e un motiv imputabil mie. dar bine ca stiu ca trebuie sa intru intai in prenatal si sa-mi caut de munca cu mult inainte de implinirea celor 2 ani. Dupa ce sunt anuntata oficial de incetarea contractului, inteleg ca trebuie sa merg la casa de asigurari?
      Inca o data iti multumesc din suflet!

      Ștergere
  9. Buna seara!

    Va rog, daca se poate, sa ma ajutati si pe mine cu niste informatii. Cazul meu este un caz atipic si am ajuns in situatia in care nu mai stiu ce sa fac. Sunt insarcinata in 32 de saptamani si ar trebui sa intru in concediu prenatal de la 01 august. Am fost angajata pe perioada determinata pana la data de 30 iunie, insa pt. ca am fost in concediu medical din 06 iunie pentru faptul ca imi este colul deschis CASS a preluat plata concediului medical pana la 31 iulie, dar mi-au spus ca nu imi pot plati concediul prenatal si postnatal, chiar daca acesta vine in continuarea celuilalt concediu medical, deoarece se schimba codul concediului din 01 in 08. In cazul meu nu s-a putut prelungi contractul de munca, deoarece s-a desfiintat filiala in care lucram si implicit postul meu. Contractul meu a incetat de drept; ce fel de document ar trebui sa-mi elibereze angajatorul pentru a putea obtine concediul prenatal platit, din care sa reiasa ca acest contract s-a terminat din motive neimputabile mie? Va multumesc!

    RăspundeţiȘtergere
  10. Buna ! Am si eu nevoie de cateva informatii..:* sunt insarcinata in saptamana 23,lucrez de pe data de 1 octombrie 2012 deci pe 1 oct 2013 fac 12 luni de munca.mai am 1 luna jumate,angajatorul este posibil sa dea faliment in sensul ca a avut deschise multe magazine si mai sunt 2-3 printre care si magazinul meu unde lucram l-a inchis...daca el in acesta luna jumate inchide magazinele toate si da faliment ...eu mai pot beneficia de indemnizatia aceia de crestere a bbelui:):*:* multumesc anticipat!:*

    RăspundeţiȘtergere
  11. buna ziua...
    sunt insarcinata in 32sapt,am fost angajata la o firma ca ospatarita din decembrie 2011.In luna februarie 2013 am ramas insarcinata insa patronul urma sa schimbe firma pe motiv ca in firma veche era asociat cu cineva cu care nu mai avea treaba.Avand probleme foarte mari cu sarcina in luna martie 2013 am intrat in concediu medical 2 sapt.in acest timp ne-avand cine sa imi tina locul a angajat o alta fata, si ne-am pus de acord sa ii virez eu lunar contributiile catre stat cu conditia sa imi lase contractul in continuare.In data de 7 mai 2013 am fost informata ca am un nou contract pe alta firma,ca mi-au facut continuitate si ca nu ma afecteaza cu nimic.Am platit in continuare pe fiecare luna suma de 421ron,bn inteles ca nu am primit nimic la mana ca i-am dat suma respectiva.Acum ca s-a marit salariul pe luna iulie am platit 524ron,numai ca pe 19 august am intrat in concediu prenatal.
    Intrebarea mea este
    - Este normal sa mai platesc si pe perioada concediului contribuitiile catre stat?
    - Daca Da! eu va trebui sa platesc lafel 524 pe luna pana in momentul cand voi depune dosarul de idemnizatie?
    ca din cate am inteles de la ei trebuie platit de mine si eu o sa imi primesc bani pe concediu de la stat...asta dupa 8luni-1an ca atunci vireaza statul banii pe concediu!
    Va rog frumos un raspuns nu stiu daca este bine ce fac...

    RăspundeţiȘtergere
  12. buna ziua as avea nevoie de un raspuns urgent daca se poate ;;eu am incheit contractul de munca cu acordul partilor 'desi eram in concediu de maternitate nu am stui ce se intampla / acum nu mai pot beneficia de indemnizatie? ce este de facut ? este legal ?

    RăspundeţiȘtergere
  13. Deci daca mi s-a incheiat contractul la 18 saptamani,am dreptul la concediul de risc maternal si prenatal platit de casa de asiguri?

    RăspundeţiȘtergere